Ovrzimo zmotno prepričanje »Čustva ne sodijo na delovno mesto" 22. 6. 2017

Ovrzimo zmotno prepričanje »Čustva ne sodijo na delovno mesto
Nekje tekom človeške zgodovine smo prevzeli zmotno prepričanje, da čustva ne sodijo v delovno okolje. To prepričanje srečam med mnogimi ljudmi, s katerimi sodelujem pri delu organizacijskega psihologa. Pojavlja se o več oblikah (vsa so zmotna):
 

»Če bom pokazal svoja prava čustva, bom izpadel kot bedak.«

Zmotno prepričanja deluje tako, da v okolico sporočamo drugačno čustveno sporočilo, kot v resnici čutimo. V takih primerih se nam zdi, da smo bili pozabljeni, spregledani, da nas niso upoštevali. To pomeni, da se ne čutimo sprejete in stalno oprezamo, da nas ne bi spregledali. V delovnem okolju, kjer preživimo skoraj tretjino svojega odraslega življenja, je to nesprejemljivo.
 

»Pozitivna čustva so OK. Dobro je, če smo ob delu veseli, zadovoljni in srečni. Nikakor pa na delovno mesto ne sodi jeza, žalost, ljubosumje…«

Grozno, če moraš v sebi skrivati dinamični naboj jeze ali preplavljajoč občutek žalosti. Energija čustev se usmeri drugam, če se ne more usmeriti navzven, pa se usmeri navznoter. Namesto da bi se spoprijeli s situacijo, se ukvarjamo z mislimi, napetostmi in drugimi čustevnimi tegobami – »Kreten zarukan! Kaj ko bi se kdaj pogledal v ogledalo! Boš že videl, ko boš potreboval pomoč, pa ne bo nikogar blizu.« Zaradi spoprijemanja s čustvom ohromimo svoj razum in svojo učinkovitost.

»Na delovno mesto ne sodi, da pokažem svoj pravi jaz. Prav je, da imamo poslovni odnos, saj sem vodja.«

To je zmotno prepričanje, ki ga srečam pri mnogih vodjah, ki mislijo, da s poslovnim odnosom prispevajo k uspešnosti skupine. V timu velja, da smo bolj zavzeti, si bolj zaupamo in smo bolj učinkoviti, če čutimo čustveno vez med seboj. Če poskušamo striktno ločiti delo in zasebno življenje zavržemo tudi možnost, da s svojimi sodelavci ustvarimo zaupljive odnose. Kako pa boš zaupal nekomu, ki je vedno zgolj in samo razumski (robot)?
  

1. nasvet: SPREJMITE ČUSTVA KOT NAVODILA ZA UPORABO.


Čustva so socialni signali, ki uravnavajo odnose med nami. Skozi čustva povemo, kaj potrebujemo od drugih ljudi. Samo sledite čustvenim navodilom in blesteli boste v medosebnih odnosih.
  • Veseli si želijo partnerje v svojem veselju. Veselemu ponudimo razmišljanje o prihodnosti.
  • Žalostni potrebuje pozornost, bližino in tolažbo, šele nato ga usmerimo v reševanje problema.
  • Jezni želi, da ga poslušamo, razumemo in šele nato predlagamo načine reševanja problema.
  • Prestrašeni potrebuje varnost in šele nato spodbudo k novi izkušnji.
  • Presenečeni še popolnoma prepričan kako bi obvladal situacijo. Želi si partnerja, s katerim bosta skupaj razmišljala, prišla do odločitve in se lotila dela.
  • Tisti, ki se gnusi si želi, da ga ne bi silili k novostim. Spoštujmo pomisleke in mu razložimo, kako mi osebno gledamo na situacijo.
  • Krivi si želi, da ga nekdo posluša, sprejme njegovo kesanje in podpre v popravljanju napak.
  • Tisti, ki čuti sram mora od svojih bližnjih sodelavcev in vodje izvedeti, da ni slaba oseba! S tem vrnemo dostojanstvo in ga »opravnomočimo« s pozitivnimi informacijami o sebi. Nato osebo vključimo v delo in podelimo majhne odgovornosti, da se lahko dokaže. 

2. nasvet: ČUSTVA NAM POVEDO, DA JE ZA NAS NEKAJ SUBJEKTIVNO POMEMBNO

Tako pozitivna kot negativna čustva so signal, ki opozori, da je za osebo nekaj subjektivno pomembno. Bolj močna so, bolj je nekaj subjektivno pomembno. Usmerijo nas ali k približevanju ali oddaljevanju od dražljaja, situacije. Moč čustev (tako pozitivnih in negativnih) v svoji najbolj osnovni sporočilni vrednosti pravi »Ta situacija mi je pomembna, potrudi se!«. Čustvena dinamika je osnova motivacije. Dajmo dovoljenje za vsa čustva na delovnem mestu in sprejmimo, kaj pomenijo. Če sodelavcu pomagamo razrešiti velik naboj jeze, se bo ta energija usmerila v sodelovanje in učinkovito delo. To pomeni, da smo notranji naboj (dinamiko, energijo čustev) usmerili k rešitvi.
 

3. nasvet: UPORABITE TEHNIKO PODNAPISOV

O svojih čustvih, namesto da jih skrivate, spregovorite na glas. To pomeni, da ste drugim jasno in glasno povedali, kaj se vam dogaja, kaj si želite in predstavili pričakovanje. Npr. kot vodja čutite razočaranje, ker so sodelavci ponovno pripravljali poročilo v zadnjem trenutku. V takem primeru na glas spregovorite o svojih čustvih: »Anja, prosim poslušaj me, ker me nekaj teži. Mislim, da čutim razočaranje, ker ne znam spodbuditi, da bi bili bolj odgovorni in mesečna poročila pripravili prej. Razočarana sem v resnici nad sabo, ker ne vem, kjer sem ga polomila. Pričakujem, da zadnji dan ne bi več popravljali poročila. Kako bi to izpeljala?« S tem ste svoji sodelavki jasno povedali, kaj se dogaja, kako se počutite, kaj pričakujete, hkrati pa ste ji zvito predali povratno informacijo.
 
Zato vam predlagam, da sledite novemu prepričanju: »Vodja in sodelavec, čustva na delovnem mestu SO zaželena!«


    

Kovačič, univ. dipl. psih.
Taktika plus, d.o.o.
Splet : http://taktika-plus.si/
Mail: jan.kovacic@taktika-plus.si
Tel: 01 42 14 400











  

ERP sistem za srednje veliko in veliko podjetje ali javni zavod. Na predstavitev iCenter
Spletni računovodski program za računovodski servis ali malo podjetje. Na predstavitev Minimaxa
Preprost blagajniški program za poslovanje z gotovino (davčna blagajna). Predstavitev Saopnet POS-a
Z uporabo naše spletne strani se strinjate z našo politiko piškotkov. xVeč o piškotkih